Aanvraag vergoeding voor kosten e-Herkenning vanaf september mogelijk

 
Aanvraag vergoeding voor kosten e-Herkenning vanaf september mogelijk

Het aanvragen van een vergoeding via de Compensatieregeling eHerkenning Belastingdienst is waarschijnlijk in de loop van september mogelijk, meldt de RVO. Aanvankelijk was het streven om de regeling in augustus gereed te hebben, maar dat is niet gelukt.


e-Herkenning


Voor het doen van aangifte via Mijn Belastingdienst Zakelijk is DigiD of eHerkenning nodig om in te loggen. eHerkenning is niet gratis. Daarom komt de compensatieregeling er. Alle organisaties die eHerkenning alleen nodig hebben voor het doen van hun belastingaangiften kunnen gebruikmaken van de regeling. Dit geldt niet voor eenmanszaken. Zij kunnen aangifte doen met DigiD.


De compensatieregeling


De regeling compenseert 1 eHerkenningsmiddel per organisatie per jaar. De machtiging aan een intermediair wordt niet gecompenseerd. De compensatie is op jaarbasis. De regeling start (met terugwerkende kracht) vanaf 1 januari 2020 en duurt 2 jaar. De vergoeding wordt betaald aan de ondernemer zelf en geldt alleen voor het speciale Belastingdienst EH3-inlogmiddel. Dit kan bij één van de erkende leveranciers worden geregeld, ook als je al een inlogmiddel hebt en deze om wilt laten zetten. Er wordt ongeveer € 24 vergoed: de prijs van een Belastingdienst EH3-inlogmiddel. In de loop van september kan de vergoeding online worden aangevraagd via de site van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (rvo.nl).


Mocht u hier meer informatie over willen, neem dan contact met ons op.

Online dossier